De crisis inspireert: collaboratieve consumptie

woensdag 26 september 2012

De crisis inspireert creatieve denkers tot nieuwe ideeën. Door de crisis zijn we zuiniger geworden. Daardoor is het idee ontstaan om onderling te ruilen, een handige manier om geld te besparen en creatief om te gaan met de middelen die je hebt. Deze nieuwe vorm van consumeren noemen we collaboratieve consumptie. Hierbij draait het niet meer om het bezit van een product, maar toegang tot een product. Zo is investeren in een (duur) product niet meer nodig, omdat het zo bij je buren te lenen is.

Peerby.com, één van de zes finalisten van de Postcode Lottery Green Challenge, heeft een platform ontworpen om het ruilen van spullen tussen buurtgenoten te stimuleren. Aanbieder en lener worden met elkaar in contact gebracht nadat beide partijen hebben aangegeven welke producten ze bezitten. Dit idee is niet alleen duurzaam, maar versterkt ook nog eens het sociaal contact onder de buurtgenoten."Consumptie van goederen veroorzaakt een achtste van alle CO2-uitstoot, daarom is lenen zo duurzaam," aldus Daan Weddepohl de oprichter van Peerby.com.

Collaboratieve consumptie gaat verder dan alleen het ruilen van producten. Een rigoureuze vorm hiervan is bijvoorbeeld huizenruil. Men ruilt zijn of haar huis, flat of appartement wanneer dat voor beide partijen uitkomt. Maar dat is nog niet alles. Geen zin om te koken? Geen probleem! Via thuisafgehaald.nl is het mogelijk om onderling zelfs maaltijden te ruilen. Ik jouw stamppot, jij mijn couscous? Simpel! De crisis inspireert, en leidt tot nieuwe en mooie ideeën. Deze nieuwe ontwikkeling waarin geld geen rol speelt, en waarbij alles draait om toegankelijkheid, is hier een goed voorbeeld van. Wij denken namelijk graag in mogelijkheden en niet in beperkingen. I LOVE CRISIS!

Bron: Trendslator

More News

>>Lees meer